Karhulan koulukeskuksen arkkitehtuurikilpailu

Tiedotteet ja aikataulu

Tarkentava ohje tilastolomakkeen täyttöön:
Liitteessä 12 ilmoitetaan sekä nykyisen Kivikoulun että uudisrakennuksen tilat. Tilaohjelmakaavake on ensisijaisesti apuväline kilpailijalle ehdotuksensa tekoon. Yhteenlaskettuja kokonaisneliöitä tärkeämäpää on ilmoittaa tilojen koot suhteessa tavoitetilaohjelmaan ja ilmoittaa perustelut mahdollisille poikkeamille.

Lomake laskee neliöitä koko hankkeelle, joka sisältää myös kilpailuun kuulumattomat liikuntatilat yht. 1622 m2 (lomakkeessa harmaalla ”erilliseen liikuntahalliin”) Näitä neliöitä ei ilmoiteta kilpailukoneelle (keltainen sarake).

Kilpailija voi lisätä omia kommenttejaan vapaasti ”huom” -sarakkeisiin (tyhjiin soluihin tai järjestäjän kommenttien sijaan) selventääkseen mahdollisia poikkeamia tai laskentatapaa.

Rakennuksien yhteenlasketut tilaryhmät ilmoitetaan keltaisessa sarakkeessa ja siirretään kilpailukoneeseen.

Mikäli pyydetyissä tiedoissa on puutteita, näyttäytyy ehdotus keskeneräisenä. Lähetetty valmis ehdotus kuittaantuu vastaanotetuksi automaattisesti, kun hakuaika päättyy. Myös keskeneräinen ehdotus otetaan vastaan, mutta puutteellisena.

Lataa tästä Liitteen 11 uusi versio 28.3.2022

Lataa tästä 26.4.2022 julkaistu liitetietopaketti 2

Ladattavat materiaalit

Lataa kilpailuohjelma
Karhulan koulukeskus ohjelma, pdf, 6,8 Mt
Lataa liitetiedostopaketti-ZIP
Karhulan koulukeskus liitteet, zip, 275 Mt

Liite 1 Pohjakartta 1:3000, pdf, 2,3 Mt
Liite 2 Pohjakartta, dwg, 3,1 Mt
Liite 3 Pohjakartta, dgn, 5,2 Mt
Liite 4 Karhulan osayleiskaava, pdf, 11,8 Mt
Liite 5 Asemakaavaote, pdf, 392 kt
Liite 6 Koulukeskuksen hankesuunnitelma, pdf, 2 Mt    
Liite 7 Koulukeskuksen pedagoginen hankesuunnitelma, pdf, 2,4 Mt  
Liite 8 Karhulan koulun korjaushistoria, pdf,  155 kt    
Liite 9 Rakennuspiirustukset (kivikoulu ja puukoulu), pdf, dwg, 8,1 Mt
Liite 10 Valokuvia kilpailualueelta, jpg ja mov, 217 Mt
Liite 11 Kuvasovitepohja, uusi versio 28.3.2022 13 Mt
Liite 12 Tilaohjelmakaavake, xlsx, 26 kt
Liite 13 3D-tiedostot, dwg, dgn, 2,7 Mt
Liite 14 Rakennettu kulttuuriympäristö-raportti 2021, pdf, 13 Mt

26.4.2022 : Ladattavat materiaalit 2

Lataa liitetiedostopaketti-ZIP
Karhulan koulukeskus liitteet 2, zip, 3,4 Mt

3D-Karhulan_koulukeskus_localcoord_2013, 3dm, 2 Mt
3D-Karhulan_koulukeskus_localcoord_2013, dwg, 2 Mt
3D-Karhulan_koulukeskus_localcoord_2013, pdf, 66 kt
Liikennekaavioluonnos_2022_4_25, pdf, 216 kt
Yleissuunnitelmaluonnos_Ramboll_2022_3_30, pdf, 751 kt

Kysymykset ja vastaukset

No items found.
  • Kysymykset
    24.2.  -  20.4. klo 12:00 mennessä 2022
  • Vastaukset
    viimeistään 26.4.  2022

Kysymykset

ja

vastaukset

I am a student at Aalto University and I don’t understand Finnish. I notice your programme file is in Finnish. We are an international team with Dutch and Chinese background. I am wondering would you encourage international team to participate the competition? We could submit file in Finnish. But if international team will encounter huge challenge in this competition, it’s not a good choice for us to participate.

1

Kilpailukieli on suomi ja kaikki kilpailuasiakirjat ja ehdotukset laaditaan suomen kielellä. The competition language is Finnish and all competition documents and proposals are prepared in Finnish.
Aikaisemman viestin lähetykseen tuli ilmoitus että lähetys epäonnistui, joten laitan kysymyksen uudestaan, jos ei tullut perille. Saako webinaarista tallenteen?

2

Webinaarista ei ole tallennetta.
Onko mahdollista myös katsoa 9.3. webinaarin tallenteen? Eilen kiinnostus oli varmaan niin suuri, että osa ei pääsenyt sisään :)

3

Webinaarista ei ole tallennetta.
Saako webinaarin myöhemmin nähtäville?

4

Webinaarista ei ole tallennetta.
buenas tardes, En el cocurso pueden participar estudios de arquitectura de latinoamerica? gracias espero respuesta Hyvää iltapäivää, voivatko Latinalaisen Amerikan arkkitehtuuristudiot osallistua kilpailuun? Kiitos odotan vastausta

5

Kilpailu on Suomen julkisia hankintoja koskevan lain mukainen suunnittelukilpailu, jonka osallistujamäärää ei ole rajattu. Osallistujalta tai osallistujaryhmän joltain jäseneltä edellytetään oikeutta harjoittaa arkkitehdin ammattia omassa maassaan. Kilpailukieli on suomi ja kaikki kilpailuasiakirjat ja ehdotukset laaditaan suomen kielellä. El concurso es un concurso de diseño de conformidad con la Ley de Contratación Pública de Finlandia, cuyo número de participantes no está limitado. Se requiere que un participante o un miembro de un grupo de participantes ejerza la profesión de arquitecto en su propio país.El idioma del concurso es el finlandés y todos los documentos y propuestas del concurso se preparan en finlandés.
Hei, onko 9.3. Webinaarista tallennetta? Olisiko mahdollista saada se katsottavaksi?

6

Webinaarista ei ole tallennetta.
Miten onnistuu mallin istutus panoraamakuvaan?

7

Panoramakuva on vaihdettu yksittäiseksi kuvaksi, josta pakopisteet löytyvät. Se on ladattavissa kilpailun liitteenä.
Väestönsuojan tarve ja koko?

8

Lue kilpailuohjelman kohta 3.4.10.
Kilpailuohjelmassa sanotaan "Asemapiirroksessa tai erillisessä kaaviossa esitetään rakennusten purkamisen ja uudisrakentamisen ajateltu vaiheistus." Mitä tällä tarkoitetaan? Mitkä rakennukset on tarkoitus purkaa? Mitkä tilat uudisrakennuksesta on tarpeen rakentaa myöhemmässä vaiheessa?

9

Kilpailuohejlmassa on virhe. Kilpailualueen rakentamista ei vaiheisteta. Lause tulisi poistaa ohjelmasta eikä sitä tule ottaa huomioon.
Voiko siirtää bussipysäkin?

10

Bussiliikenne joudutaan siirtämään kokonaisuudessaan nykyiseltä linja-autoasemakentältä ympäröiville kaduille. Liikkumavara katujen ja pysäkkien suunniitelussa on hyvin vähäinen. Liitteenä Rambollin 30.3.2022 laatima yleissuunnitelmaluonnos, jonka pohjalta suunnittelua jatketaan: Yleissuunnitelmaluonnos_Ramboll_2022_3_30.pdf
saako 3d mallin joka toimii archicadissa, kiitos!

11

Liitteenä annettu DWG-tiedosto on Autocad- formaatissa. DWG on kaupungin koordinaateissa ja näkyy 2D-tilassa. Liitteisiin on nyt lisätty kaksi uutta 3D-DWG-tiedostoa, jotka aukeava Archicadissa ja SketchUpissa.
Ovatko kilpailuohjelmassa mainitut Kotkan ilmastotavoitteet todella määritelty vain rakennusaikaisen energiankulutuksen osalta ja siltäkin osin rakennusluvan saamisen vaatimiin minimiarvoihin (Energialuokka B)?

12

Kilpailussa käytetään ohjelman mukaisia arvoja, jotka tarkentuvat jatkosuunnittelussa. Kilpailuvaiheessa pääpaino on rakennuksen tilasuunnittelussa ja massoittelussa.
Millä konkreettisilla mittareilla tuote- ja rakennusvaiheen hiilijalanjälki huomioidaan arvostelussa?

13

Arvosteluvaiheessa varmistutaan ainoastaan siitä, että jatkossa tavoitteisiin hiilijalanjäljen suhteen voidaan päästä.
Kannustetaanko kilpailussa erittäin vähähiilisiin suunnitteluratkaisuihin, kuten uudelleenkäytettyjen rakennusosien hyödyntämiseen? Mikä on rakennukselle tavoiteltu elinkaaren hiilijalanjälki (kgCO2e/m2/a)?

14

Kilpailussa kannustetaan ratkaisuihin, joilla vähähiilisiin ratkaisuihin voidaan jatkosuunnittelussa päästä.
Miten kivikouluun keskitetty vaatesäilytys, sekä uudisosan lukuisten sisäänkäyntien logistiikka on ajateltu kengättömän koulun periaatteiden noudattamisen kannalta?

15

Tämä tulee kilpailijoiden mahdollisuuksien mukaan ratkaista.
Onko kirjastolle esitettävä yhden le-autopaikan lisäksi muita asiakaspysäköinnin paikkoja? Ovatko kaikki 23 autopaikkaa koulun henkilökunnan paikkoja?

16

Ei. Kirjastolle esitetään yksi le-autopaikka ja muita autopaikkoja ei osoiteta kirjastolle. Katsokilpailuohjelman kohta 3.5.
Missä laajuudessä vanhan koulun rakenteita saa purkaa ja muuttaa (väliseinät, ulkoseinät, portaat)?

17

Kilpailuohjelma ei ota kantaa muutosten laajuuteen. Kilpailuohjelman kohdassa 2.6.1 on luonnehdittu koulun olemusta ja materiaaleja.
Voiko tilaohjelmassa uudisrakennukseen määriteltyjä tiloja sijoittaa kivikouluun tai toisinpäin?

18

Kyllä.
Voiko osa kirjaston tiloista sijoittua toiseen kerrokseen?

19

Ei.
Tilaohjelmassa kaikki vaatesäilytys on sijoitettu kivikouluun mutta hankesuunnitelmassa korostetaan vaatesäilytyksen jakautumista useampaan paikkaan. Kumpaa ohjetta tulee noudattaa?

20

Vaatesäilytyksen voi sijoittaa useampaan paikkaan tai keskittää yhteen tilaan.
Kaikkia nuorisotiloja ei ole eritelty excel-taulukossa. Mitkä tiloista ovat nuorisotiloja? Onko tarkempaa tietoa niiden laajuudesta?

21

Nuoriso käyttää yhteisiä tiloja koulun ja kirjaston kanssa, eikä erillistä tilaohjelmaa ole.
Mitkä ovat iltakäytössä olevat taito- ja taideaineet?

22

Taito- ja taideaineita ovat kotitalous, käsityö (tekninen ja tekstiilityö), musiikki ja kuvataide.
Kaikkia nuorisotiloja ei ole yksilöity tilaohjelmalomakkeessa. Onko niistä tarkempia laajuustietoja?

23

Katso vastaus 21.
Tuleeko uudisrakennus ja kivikoulu yhdistää sisäyhteydellä toisiinsa?

24

Kyllä tulee. Sisäyhteys lisää rakennusten toiminnallisuutta merkittävästi.
Onko Teboilin tontille kaavailtu tulevaisuudessa muuta käyttöä?

25

Kilpailualueen ulkopuolella oleva entisen Teboilin huoltoaseman tontti on seurakunnan omistama. Seurakunta on valmis keskustelemaan tontin kehittämisestä. Tällä hetkellä asia ei kuitenkaan etene akuutisti, mutta pitkän tähtäimen suunnitelussa tontin käyttö voidaan nähdään tehokkaampana ja esteettisempänä sekä osana keskustan julkisia ja kaupallisia palveluita.
Saako kilpailualueen rajan pohjakarttaan? Nyt vain kilpailuohjelman tiedostossa.

26

Kilpailualueen rajaus on esitetty kilpailuohjelmassa riittävällä tarkkuudella ehdotuksen tekemiseksi.
Tuleeko kivikoulussa säilyttää tilavaraus muuntamolle nykyisellä sijainnillaan?

27

Ei.
Tuleeko oppimisalueiden soluaulat/yhteisen oppimisen tilat muodostaa tilaohjelman hyötyalaan kuuluvista opetustiloista, vai lasketaanko ne bruttoalaan kuuluviin aula- ja liikennetiloihin? Pedagogisessa hankesuunnitelmassa opetustilojen toivotaan avautuvan soluauloihin, vaikka näitä ei ole lueteltu tilaohjelman sisältävässä excel-tiedostossa.

28

Soluaulat/yhteisen oppimisen tilat lasketaan bruttoalaan kuuluviin aula- ja liikennetiloihin.
Kilpailuohjelmassa uudisosan bruttoalaksi on annettu 9 200 brm², mutta tilaohjelman prosenttiluvuilla laskemalla tulee uudisosan bruttoalaksi 10 480 brm² (liikenne- ja aulatilat 25%, tekniset tilat 10% ja rakenteet 15% hyötyalasta). Ero on merkittävä. Onko kilpailuohjelmaan tai tilaohjelmaan sattunut virhe?

29

Tilaohjelmaan on virheellisesti jäänyt prosenttiluvut. Bruttoala on 9 200 brm².
Voiko ruokailusali olla osa liikennetilaa?

30

Ruokasalia käytetään eristettynä tilana mm. yo-kirjoituksissa mikä rajoittaa tilan käyttöä liikennetilana.
Tilaohjelmassa uudisosaan on sijoitettu vain yksi eriyttämistila. Halutaanko kaikki loput kivikouluun?

31

Eriyttämistilat tulee sijoittaa niin, että ne parhaalla mahdollisella tavalla palvelevat opetustoimintaa.
Hankesuunnitelmassa on mainittu oppimisaulat. Lasketaanko niiden neliöt aulatiloihin vai perusopetuksen tiloihin?

32

Katso vastaus 28.
Hei, Onko 3d-tiedostoa saatavilla eri muodossa? Tai uutta dwg-versiota? Nykyinen avautuu viallisena.

33

Katso vastaus 11.
Pohjakuvat eivät mahdu annetussa mittakaavassa A1- kokoiselle vaakasuuntaiselle Planssille. Onko mahdollista esittää pohjakuvia muilla annetuilla plansseilla tai vaihtoehtoisesti kahdella erillisellä planssilla, jolloin plansseja olisi kokonaisuudessaan 7 kpl?

34

Tarvittaessa pohjapiirustuksen mittakaavan voi muuttaa mittakaavaan 1:300 ja pohjakuvia (vain pohjakuvia) voi esittää yhdellä lisäkuvaplanssilla nro 7.
Tuleeko esitettävä aineisto toimittaa täsmälleen kilpailuohjelmassa mainitusssa järjestyksessä? Saako planssien järjestystä muuttaa tai saako esitettävän aineiston jakaa plansseille haluamallaan tavalla?

35

Aineisto tulee jättää kilpailuohjelmassa kuvatussa järjestyksessä ja sisällössä. Katso myös vastaus nro 34.
Opetustilat, täsmennyspyyntö määrästä ja termistöstä. a) Hankesuunnitelman kohdissa 3.1. sekä 3.2. mukaan luetellut opetustilojen määrä ei täsmää hanketilaohjelman taulukossa lueteltujen opetustilojen määrään kanssa. Taulukossa on 2 kpl opetustilaa enemmän. b) Hankesuunnitelman kohdan 3.1. mukaan "erityisopetuksen pienryhmille tarvitaan viisi (5) perusopetustilaa ja kaksi (2) perusopetustila... ". Hanketilaohjelman taulukossa perusopetustiloja on 33 kpl, joita tarvitaan hankesuunnitelman mukaan 20 kpl perusopetuksen 7.-9. luokkia + 13 kpl lukiota varten. Puhutaanko sitaatissa pienemmistä tiloista kuin tualukon "perusopetustila"?

36

a) Noudatetaan tavoitetilaohjelmaa. Tilojen sijoittaminen nykyisiin ja uudistiloihin on kilpailjan harkinnassa ohjelmassa esitetyin rajoituksin b) Erityisopetuksen pienryhmien tilat ovat kokoa OT 2.
Kysymys lukion itseopiskelutilasta Hankesuunnitelman kohdan 5.2.1. mukaan ko. tila sijaitsee Kivikoulun liikuntasalin lähellä. Hanketilaohjelman taulukon mukaan tila on sekä "salin yhteyteen" että oleva tila 209, joka sijaitsee Kivikoulun toisen kerroksen itäpäädyssä, eikä se näin ole lähellä salia. Ehdotamme, että lukion itseopiskelutilan sijainti olisi kilpailijoiden vapaasti päätettävissä.

37

Lukion itseopiskelutilan optimaalinen sijainti on lähellä kivikoulun liikuntasalia, missä myös ylioppilaskirjoitukset järjestetään.
Voiko perspektiivikuvaplansseille (kuvaplanssit 4 ja 5) sijoittaa muuta kuvamateriaalia?

38

Perspektiivikuvien lisäksi voi.
Saako valokuvasovitepohjaa rajata tai pienentää planssilla?

39

Uusi kuvasovitepohja on viety liitteisiin. Tarvittaessa koon vähäinen muuttaminen on mahdollista.
Kaikki pohjat eivät mahdu 1:250 mittakaavassa yhdelle planssille. Voiko mittakaavaa muuttaa tai jättää kivikoulun osuuden esittämättä?

40

Katso vastaus 34.
Koulukeskuksen pedagogisen hankesuunnitelman liitteessä 9 (irtaimistohankintaluettelo) on kohta nimeltä "OPPIMISAULA, perusopetus 4 tilaa". Mitä tiloja nämä vastaavat hanketilaohjelmassa, koska oppimisauloja ei ole siellä mainittu?

41

Katso vastaus 28.
Minkälaista tilaa tarkoitetaan hanketilaohjelman kohdassa "laaja-alainen" (otsikon "perusopetus 7-9 ja lukio" alla)?

42

Käsite on selostettu pedagogisessa hankesuunnitelmassa.
Kilpailuohjelmassa mainitaan luvussa 7 "Ehdotuksen laadinta ja sisäänjättö", että "Asemapiirroksessa tai erillisessä kaaviossa esitetään rakennusten purkamisen ja uudisrakentamisen ajateltu vaiheistus", mutta vaiheistuksesta ja purkamisesta ei ole mainintaa muualla kilpailuohjelmassa tai hankesuunnitelmassa. Mitä ohjeella tarkoitetaan? Onko vaiheistuksesta erillisiä ohjeita tai tavotteita?

43

Katso vastaus 9.
Kuvaplanssille 2 on mahdotonta sijoittaa pohjapiirrokset mittakaavassa 1:250. Kun otetaan huomioon Kivikoulun kaikki kerrokset ja potentiaalinen 4 kerroksinen uudisrakennus, on seurauksena viisi eri kerrostasoa. Näiden sijoittaminen (uudisrakennus ja kivikoulu) ei yksinkertaisesti ole mahdollista yhdelle planssille mittakaavassa 1:250, ilman että karsittaisiin rakennuskokonaisuuden toimivuuden kannalta olennaisia asioita pois. Miten tämä tulisi ratkaista? Onko esimerkiksi välttämättömyys että kaikki pohjapiirrokset sijaitsevat samalla sivulla? Vai tulisiko palautukseen lisätä yksi kuvaplanssi lisää? Vai tulisiko kuvien mittakaava muuttaa 1:200? Tämän asian suhteen on järkevää olla realistinen ja tarkka, sekä kilpailun puolelta varmistaa että tämä toimii, jotta suunnitelmien arviointi on erilaisten ehdotusvaihtoehtojen kanssa yhdenvertaista.

44

Katso vastaus 34.
Onko pakko noudattaa planssiohjetta, vai voiko materiaalia muokata ehdotuskohtaisesti plansseille parhaiten mahtuvaksi? Esimerkiksi jakaa aineisto eri tavalla planssien kesken.

45

Katso vastaukset 34 ja 35.
Onko liitteessä esitetty kuvasovituspohja varmasti oikea tiedosto?

46

Katso vastaus 7.
Uudisrakennuksen osalta ei ole esitetty tarkkoja ohjeita saatika mitoitusperiaatteita lukumäärien tmv. suhteen lähtötiedoissa. Rakennus on lähtötietojen mukaan kengätön. Tämä on aihe joka kilpailuohjelmassa jätetty liian vähälle huomiolle, ja kaipaisi tarkennusta jotta rakennus toimii toivotulla (kengättömällä tavalla). Olisiko mahdollista alustaa kenkä- ja vaatesäilytyksen tarpeita tarkemmin? Esimerkiksi juoksumetri- tai pinta-ala tavoitteita?

47

Kengättömien alueiden ratkaisemiseen odotetaan kilpailijoilta ehdotuksia. Vaatesäilytys on tilaohjelmassa mitoitettu oppilasmäärän mukaan (RT 103080).
Olisiko mahdollista hyödyntää kilpailuohjelman etusivulla nähtävää ilmakuvaa kuvasovituspohjana annetun liitteen sijaan? Kyseinen kuva antaisi selkeän kuvan siitä, miten rakennus istuu kaupunkirakenteeseen kokonaisuutena, toisin kuin liitteen mukainen kuvasovituspohja.

48

Katso vastaus 7. Ehdotus on tehtävä uudelle kuvapohjalle.
Tilaohjelmalomakkeessa on esitetty lukuja jotka eivät kokonaisuutena täsmää ja ovat liian tulkinnanvaraisia. Esimerkiksi vaatesäilytyksen suhteen tavoite ei täsmää. Toisena esimerkkinä henkilökunnan sosiaalitilat, joille on esitetty kaksi 55 neliömetristä tilaa, mutta seuraavissa sarakkeissa on esitetty tästä poikkeavat luvut uuden ja vanhan suhteen, vailla mitään selitetekstiä. Voisiko tilaohjelmalomakkeessta poistaa tulkinnanvaraisuudet ja epäselvissä tapauksissa esittää mistä on tarkalleen kyse teksimuotoisin selostein?

49

Tilaohjelmassa on esitetty kuinka paljon ja millaista tilaa kivikoulussa on käytettävissä. Liikuntasali aputiloineen, hallintotilat ja opettajainhuone sekä pohjakerroksen henkilöstötilat ja oppilaswc:t jäävät nykyiselleen. Muilta osin kilpailijat voivat ratkaista tilojen sijoittumisen parhaalla mahdollisella tavalla.
Tilaohjelmataulukossa on esitetty nuorisotoimelle toimisto. Onko nuorisotoimelle tarkoitettu mitä kaikkia tiloja käytettäväksi? Onko nämä tarve eritellä?

50

Tilojen käyttöä on luonnehdittu ohjelman kohdassa 3.4.4. Nuoristoimen käytössä on koulun ja kirjaston tiloja. Tilasuunnittelu tarkentuu jatkosuunnittelussa.
Henkilökunnan tiloja on esitetty sekä uudisrakennukseen että olemassaolevaan rakennukseen. Onko nämä tarkoitus eriyttää tällä tavalla, vai onko tavoitteena yhteiset henkilökunnantilat?

51

Henkilökunnan tilojen sijoittelu on osa kilpailutehtävää ja kilpalijan harkinnassa.
Kuvaplanssille 2 on mahdotonta sijoittaa pohjapiirrokset mittakaavassa 1:250. Kun otetaan huomioon Kivikoulun kaikki kerrokset ja potentiaalinen 4 kerroksinen uudisrakennus, on seurauksena viisi eri kerrostasoa. Näiden sijoittaminen ei yksinkertaisesti ole mahdollista, ilman että karsittaisiin rakennuskokonaisuuden toimivuuden kannalta olennaisia asioita pois. Miten tämä tulisi ratkaista? Onko esimerkiksi välttämättömyys että kaikki pohjapiirrokset sijaitsevat samalla sivulla? Vai tulisiko palautukseen lisätä yksi kuvaplanssi lisää? Tämän asian suhteen on järkevää olla realistinen ja tarkka, jotta suunnitelmien arviointi on erilaisten ehdotusvaihtoehtojen kanssa yhdenvertaista.

52

Katso vastaukset 34 ja 35.
Onko pakko noudattaa planssiohjetta, vai voiko materiaalia muokata ehdotuskohtaisesti plansseille parhaiten mahtuvaksi? Esimerkiksi jakaa aineisto eri tavalla planssien kesken.

53

Katso vastaukset 34 ja 35.
Tilaohjelmataulukossa vaikuttaa olevan virheitä. Voiko nämä tarkistaa ja korjata?

54

Katso vastaus 49.
Onko tarkoitus sijoittaa kuraattorin tilat eri paikkaan kuin terveydenhuolto, kuten tilaohjelmalomakkeessa on esitetty?

55

Katso vastaus 49.
Mitä laaja-alaisissa opetustiloissa tehdään? Kuinka näiden tulisi sijoittua suhteessa muihin tiloihin?

56

Katso vastaus 42.
Mitä eriyttämistilalla tarkoitetaan? Kuinka sen tulisi sijoittua suhteessa muihin tiloihin?

57

Katso vastaus 42.
Tarvitseeko kivikouluun sijoitettavan kenkäeteiseen päästä kulkemaan kulkematta “puhtaiden tilojen” kautta? Toisin sanoen, tuleeko yhteys ulkoa olla välitön?

58

Kyllä.
Voiko tielinjauksia muokata alueen rajapinnassa? Erityisesti tontin eteläisella reunalla tien muoto ja levennys on tehty mitä ilmeisimmin bussiliikenteen ehdoilla. Onko tietä mahdollista kaventaa tavanomaiseksi?

59

Ympäröivää tieverkkoa kehitetään jalankulku- ja pyöräily-ystävällisemmäksi. Liitteenä Rambollin 30.3.2022 laatima yleissuunnitelmaluonnos, jonka pohjalta suunnittelua jatketaan. Konsultin luonnos käsittää lähinnä Vesitorninkadun, mutta antaa viitteitä myös Vesivallintien muutoksista: Yleissuunnitelmaluonnos_Ramboll_2022_3_30.pdf
Julkisivukuvien perusteella kivikoulun eteläinen sisäänkäynti on eri korolla kuin sisäänkäyntikerroksen lattiakorko (+21,45 / +21,185). Pohjassa ei kuitenkaan näy luiskaa tai askelmia sisätilassa. Miten tämä tapahtuu? Onko lähtötiedoissa virhe tai puutteita?

60

Lattiassa ei ole tasoeroa. Liitteiden korkomerkinnöissä on virheellisyyksiä.
Olemassa olevan rakennuskokonaisuuden (Kivikoulu) kerrosten dwg tiedostot eivät täsmää toisiinsa. Voisiko tämän tarkistaa, sekä päivittää eheän lähtöaineiston tämän suhteen?

61

Kilpailuvaiheessa käytetään olemassa olevia annettuja lähtötietoja, jotka voivat olla osin päivittämättä, mutta kilpailuvaiheeseen riittävän tarkkoja. Kivikoulu laserkeilataan ennen suunnitteluvaihetta.
Voiko mediateekille tarkoitettua tilaa jakaa useaan eri tilaan, vai onko tilan oltava yksi selkeä huonemainen tila?

62

Voi jakaa. Tilojen tulee olla helposti valvottavia.
Voiko mediateekki olla osa suurempaa avointa tilakokonaisuutta?

63

Kyllä voi.
Onko mediateekilla jokin pääkäyttäjäryhmä?

64

Pääasiassa peruskoulun oppilaat, mutta myös lukion opiskelijoiden käytössä.
Kivikoulu ei täytä nykypäiväisiä palopoistumismääräyksiä. Osastoituja poistumisteitä on vain yksi. Onko tähän tarkoitus tutkia ratkaisu kilpailun yhteydessä?

65

Kyllä.
Onko Kivikoulun keskikäytävätila palo-osastoitu?

66

Ei.
Onko Kivikoulusta laadittu poistumistiesuunnitelmaa?

67

Poistumistiet tullaan tarkistamaan jatkossa rakennusluvan yhteydessä.
Tarvitseeko kivikouluun jättää mitään muita tiloja, kuin tilaohjelmassa erikseen mainitut tilat?

68

Katso vastaus 49.
Salin aputiloissa on useita tiloja jotka eivät esiinny tilaohjelmassa. Tarvitseeko näitä säilyttää, vai voiko tilaa hyödyntää tilaohjelman mukaisiin tiloihin?

69

Kivikoulun liikuntasali jää nykyiseen käyttöönsä, joten se tarvitsee myös aputiloja.
Voiko kivikouluun esittää muutoksia tai laajennuksia?

70

Kyllä voi. Tarvittavat sisäiset muutokset, laajennusosa yhtenä kokonaisuutena.
Oppilaiden henkilökohtaisen omaisuuden säilytys on merkattu tilaohjelmaan, siten että tavoitetilaohjelma on 111m2, mutta vanhaan rakennukseen sijoittuu 20m2 ja uudisrakennukseen on merkattu sijoitettavaksi 54m2, joista tulee yhteensä 74m2. Kumpi yhteispinta-aloista on tavoitetila?

71

Katso vastaus 49.
Henkilöstön sosiaalitilat on merkattu tilaohjelmaan siten, että tavoitteena on 2x55m2. Vanhaan sijoittuu 82,5m2 ja uudisrakennukseen 27,5m2. Kumpi näistä on toivotumpi?

72

Vanhat kivikoukun sosiaalitilat on vastikään peruskorjattu ja niiden olisi suotavaa jäädä nykyiselleen.
Onko liikuntasalin katon vahvuudesta tietoa mahdollista lisäkerrosrakentamista varten?

73

Katon vahvuudesta ei ole tarkempaa tietoa. Liikuntasaliin ei toivota lisäkerrosta.
Jääkö nykyinen liikuntasali salikäyttöön uuden erillisen liikuntasalirakennuksen valmistuttua tulevaisuudessa?

74

Salia käytetään liikuntatilana ja varsinkin ylioppilaskirjoitustilaksi. Kirjoituksissa tarvittavat erillistilojen tulisi sijaita mahdollisimman lähellä salia, jotta yo-kokeiden tekninen toteuttaminen sekä valvonta olisi mahdollisimman sujuvaa.
Ovatko tilaohjelmaexcelissä esitetyt tilojen sijoittumismäärittelyt sitovia (kivikouluun sijoitettavat tilat vs. uudisrakennukseen sijoitettavat tilat)?

75

Eivät ole.
Mikä on luokkatila 209 (lukion itseopiskelutilan kohdalla tilaohjelmaexcelissä)? Tarkoittaako tilaa 209.1 (kielistudio)? Tuleeko itseopiskelutila sijoittaa salin yhteyteen vai luokkatila 209:n yhteyteen?

76

Kts. vastaus 37.
Onko toiminnan kannalta merkitystä miten eri-ikäisten oppimistilat sijoittuvat? Esim. tulisiko lukion tilat sijaita omana kokonaisuutenaan ja yläasteen tilat omana kokonaisuutenaan?

77

Osa oppimistiloista on perusopetuksen ja lukion yhteisiä tiloja mm. liikunta, musiikki, kuvataide. Opetuksen järjestämisen kannalta on tarkoituksenmukaista ryhmittää opetustilat perusopetuksen ja lukion kokonaisuuksiksi. Pedagogisessa hankesuunnitelmassa (perusopetus) on otettu kantaa luokkien aineryhmittäiseen / luokkatasoittaiseen sijoitteluun.
Voiko eri ikäisten oppilaiden (6. luokkalaisten, yläasteen, lukion) saman aineryhmän tilat sijaita toisiaan lähellä? Onko toiminnan kannalta hyötyä aineiden mukaisesta sijoittelusta, jossa eri-ikäisten oppilaiden tilat sijoitetaan toisiaan lähelle?

78

Katso vastaus 77.
Planssiohjeen mukaan pohjapiirrokset pitäisi saada mahtumaan yhdelle A1- planssille 1:250 mittakaavassa. Onko tuomaristo verrannut kilpailualueen 1:250 kokoa planssin 1:1 kokoon/tosissaan?

79

Katso vastaukset 34 ja 35.
Ovatko tilaohjelmaexcelissä esitetyt tilojen sijoittumismäärittelyt kilpailijoita sitovia lähtökohtia (kivikouluun sijoitettavat tilat vs. uudisrakennukseen sijoitettavat tilat)?

80

Eivät ole.
Tilaohjelmaexcel: Ovatko tilojen sijoitusohjeet vanhaan rakennukseen kilpailun tavoitteita/sitovia lähtökohtia, vai ainoastaan jäänteitä hankevaiheen alustavista pohdinnoista?

81

Kts. vastaus 49.
Tilaohjelmalomakkeessa on osoitettu oppilaiden vaatesäilytystiloja nykyisen valmistuskeittiön ja ruokailun tilalle. Tämä on kuitenkin ristiriidassa kilpailuohjelman tavotteiden kanssa, jossa mainitaan useat aula- ja eteistilat oppilaille. Puretaanko keittiö kivikoulusta ja onko ko. alueen tilaratkaisu kilpailijan päätettävissä?

82

Hankesuunnitteluvaiheessa em. purku nähtiin yhtenä vaihtoehtona. Tilojen käsittely on osa kilpailutehtävää ja ratkaisut kilpailijan päätettävissä.
Onko lukio myös kengätön, eli tarvitaanko lukiolle myös kuraeteiset?

83

Myös lukio on kengätön. Lukiolle ei tarvita kuraeteisiä.
Onko tavoiteltavaa, että kivikoulun wc-tilojen järjestelyjä, pukuhuonetiloja ja kuntosalin paikkaa muutetaan? Wc-tilat ovat vanhanaikaisesti keskitetty kellariin. Kuinka paljon muutoksia tavoitellaan kivikouluun?

84

Kivikoulun kellarin tilat ovat vastikään peruskorjattu ja niiden toivotaan mahdollisuuksien mukaan säilyvän nykyisessä käytössä.
Kilpailuohjelmassa todetaan: "Huolto- ja taksiajoyhteys Vesitorninkadulta moottoritien rampin kautta Toivelinnankadulle on yhdensuuntaisena mahdollinen." Onko ko. katujen ja rampin liikenne- ja kaistajärjestelyistä mahdollista saada selventävää kuvaa? Onko huoltoliikenteelle muita mahdollisia reittejä?

85

Tarkempaa suunnittelua ei Toivelinnankadun järjestelyistä toistaiseksi ole. Liitteenä alueen liikennekaavioluonnos, jossa on esitetty koulukeskuksen autoliikenteen perusreitistö konseptiluonnoksena: Liikennekaavioluonnos_2022_4_25.pdf
Tuleeko vaaditut materiaalit taittaa kilpailuohjelmassa esitetyn planssijaon mukaisesti vai saako sommitella vapaasti?

86

Katso vastaukset 34 ja 35.
Voiko perusopetustiloja toteuttaa myös 'opetusaulojen' tms. yhteyteen? Toisinsanoen, onko näiden pakko olla luokkamuotoisia?

87

Perusopetustilojen on hyvä olla muuntojoustavia luokkamuotoisia tiloja. Tähän on otettu kantaa pedagogisessa hankesuunnitelmassa (perusopetus).
Tarkoittaako "luokkamuotoinen" että tilan tulee olla erillinen, seinin ja ovin rajattu tila?

88

1-2 opetusryhmää samassa opetustilassa. Katso pedagoginen hankesuunnitelma sivut 11-12.
Ovatko luokkamuotoiset erityisopetustilat "kotiluokkia" vai käyttääkö kaikki?

89

Luokkamuotoiset erityisopetuksen tilat ovat pienryhmien kotiluokkia. Siis vain pienryhmien käytössä.
Mitkä tilaohjelmassa esitetyt tilat soveltuvat avonaisemmaksi, opetusaulatyyppiseksi tilaksi?

90

Monitoimitila / mediateekki
Voivatko perusopetustilat olla osittain avoimia tiloja, opetusaula -henkisesti, vai onko niiden oltava seinillä rajattuja akustisesti täysin autonomisia tiloja?

91

Luokkatilojen tulee olla akustisesti rajattavissa niin, että ne ovat häiriöttömiä opetus- / opiskelutiloja.
Kilpailuohjelman kohdassa 3.6 mainitaan, että uudisrakentamisessa tavoitellaan B-energialuokkaa. Hankesuunnitelman sivuilla 10 ja 43 mainitaan, että uudisrakentamisen osalta tavoitellaan A-energialuokkaa. Kumpi on oikein?

92

Kilpailuvaiheessa noudatetaan kilpailuohjelmassa annettuja tunnuslukuja jotka tulevat tarkentumaan kilpailun jälkeen.
Liitteen 7 Pedagoginen hankesuunnitelma sivulla 8 mainitaan ylimenokauden väliaikaiset tilat, jotka mahdollisesti sijoitetaan koulun piha-alueelle niin, että piha rakennetaan vasta jälkeenpäin. Pitääkö tämä mahdollisuus huomioida suunnitelmassa?

93

Ei tarvitse.
Kilpailuohjelman kohdassa 3.4 Tilaohjelma, liitteessä 6 Hankesuunnitelma ja liitteessä 12 Tilaohjelmalomake on useita toisistaan eriäviä lukuja liittyen sekä nykyisen Karhulan koulun (ns. kivikoulun), uudisrakennuksen että kokonaishankkeen laajuuksiin, osa sisältäen myös liikuntahallin. Ovatko kaikki luvut laskennallisia, ja siten joustettavissa suunnitteluratkaisusta riippuen?

94

Hankesuunnitelma on laadittu laajemmalle hankkeelle kuin kilpailuohjelma. Hankesuunnitelman tilaohjelmaa ilman liikuntahallia tulee kilpailussa noudattaa.
Liittyen kahteen edelliseen kysymykseen: onko kilpailuohjelmalla ja sen liitteillä tärkeysjärjestys, ts. ajaako kilpailuohjelman tieto hankesuunnitelman tai muiden liitteiden ohi, mikäli tiedoissa on ristiriitaa?

95

Kilpailussa noudatetaan ensisijaisesti hankeohjelmaa.
Kivikoulun korjaus- ja laajennushistoriasta ei saa selvää mitä tarkalleen tarkoitetaan vuosina 1955, 1957 ja 1960. Olisiko siis mahdollista eritellä tarkemmin mitä kokonaisuuden osia toteuteutettiin vuosina 1955, 1957 ja 1960, ja missä näiden rajapinnat kulkevat? Erityisesti jokin yksinkertainen kaavio selventäisi asiaa hyvin.

96

Kivikoulun rakentamisen vaiheistuskaavio on liitteenä: Kivikoulu_Vaiheistus_2022_4_25.pdf

Ehdotusten sisäänjättö

Jätä kilpailuehdotus (tai sen luonnos ajoissa järjestelmään). Saat salaisen pääsykoodin, jolla pääset muokkaamaan jo jättämääsi ehdotusta kilpailuajan puitteissa niin monta kertaa kuin haluat. Näin voit vähentää sisäänjätön myöhästymisriskiä. Pidä luomasi koodi tallessa. Voit luoda useita koodeja jos haluat palauttaa useita ehdotuksia.

Yleisökommentointi

Kilpailun tulokset

  • Karhulan koulukekus, Kotka
    Arkkitehtuurikilpailun arvostelupöytäkirja 22.8.2022
    Tekijänoikeuden haltija:
    AOR Arkkitehdit Oy Liisankatu 27 F26 +358 40 7243995 office@aor.fi

    Tekijät:
    Erkko Aarti, arkkitehti SAFA, +358 40 7243995, erkko.aarti@aor.fi
    Jussi Eskelinen, arkkitehti SAFA
    Kuutti Halinen, arkkitehti SAFA
    Lauri Klemola, tekniikan kandidaatti
    Lauri Kärpänoja, tekniikan kandidaatti
    Arto Ollila, arkkitehti SAFA
    Mikki Ristola, arkkitehti SAFA
    Lassi Siitonen, arkkitehti
    Tekijänoikeuden haltijat:
    Lukkaroinen Arkkitehdit Oy ja Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy

    Tekijät:
    Työryhmä yhteyshenkilö Petri Pettersson 0456396096, petri.pettersson@lukkaroinen.fi

    Lukkaroinen Arkkitehdit Oy:
    Petri Pettersson Pirkko Kukkurainen
    Simo Rasmussen
    Joona Koskelo
    Tellervo Karinsalo
    Riina Marjomaa
    Anna Ervasti-Gussander

    Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy:
    Niklas Mahlberg
    Karen Branick
    Yordi Lara-Ochoa
    Laura Sorri

    Loci Maisema-arkkitehdit Oy:
    Pia Kuusiniemi
    Anni Virolainen
    Tekijänoikeuden haltija:
    MUUAN oy Vironkatu 7F16, 00170 Helsinki
    Yhteyshenkilö: Tuulikki Tanska 040 550 4421 tuulikki.tanska@muuan.fi

    Tekijät:
    MUUAN oy
    Tuulikki Tanska
    Anna Wawrzyniak
    Aleksi Rastas
    Tiina Antinoja
    Olli Metso

    Maisema-arkkitehtuuri: Helsingin maisema-arkkitehtitoimisto HELMA Oy
    Annaleena Puska
    Tuuli Salovuori
    Tekijänoikeuden haltijat/tekijät:
    ARKKITEHTITOIMISTO OPUS / APOLLONKATU 6 00100 HELSINKI
    Matias Kotilainen / matias.kotilainen@opus-ark.fi / 0407033571
    Tuomas Martinsaari / tuomas.martinsaari@opus-ark.fi / 0442637700
    Paul Thynell / paul.thynell@opus-ark.fi / 0440508910
    Lunastus ehdotus nro 47 nimimerkki ”Podium”

    Tekijänoikeuden haltijat/tekijät:
    Arkkitehtitoimisto OPUS Oy Apollonkatu 6, 00100 Helsinki
    office@opus-ark.fi +358442637700
    Matias Kotilainen
    Tuomas Martinsaari
    Paul Thynell
    Tekijänoikeuden haltijat/tekijät:
    Kimmo Lintula, Arkkitehti SAFA, professori
    Niko Sirola, Arkkitehti SAFA, professori
    Mikko Summanen, Arkkitehti SAFA, professori
    Arkkitehtitoimisto K2S Oy Pohjoinen Hesperiankatu 15 A 13 00260 Helsinki
    puh. 09 6831 3961 k2s@k2s.fi

    Avustajat:
    Iiro Virta, Tekniikan kand. (ARK)
    Anna Suominen, Tekniikan kand. (ARK)
    Linda Valkama, Tekniikan kand. (ARK)
    Tekijänoikeuden haltija/tekijä:
    Johannes Liiman Haahkakuja 5 A 28, 00200 HELSINKI
    Sebastian.liiman@gmail.com 0451315679
    Tekijänoikeuden haltijat:
    JKMM Arkkitehdit Lapinrinne 3, 00100 Helsinki
    Samuli Miettinen samuli.miettinen@jkmm.fi mob.+358 40 722 0271
    Tekijänoikeus: Ehdotuksen tekijänoikeuden omistavat JKMM arkkitehtien perustajaosakkaat:
    Asmo Jaaksi, Teemu Kurkela, Samuli Miettinen, Juha Mäki-Jyllilä Ehdotuksen suunnitteluryhmä JKMM Arkkitehdit

    Tekijät:
    Samuli Miettinen, pääsuunnittelija, arkkitehti SAFA
    Asmo Jaaksi, arkkitehti SAFA
    Teemu Kurkela, arkkitehti SAFA
    Juha Mäki-Jyllilä, arkkitehti SAFA

    Avustajat:
    Edit Bajsz, arkkitehti SAFA
    Samuli Summanen, arkkitehti SAFA
    Jussi Vepsäläinen, arkkitehti
    Kristian Forsberg, arkkitehti SAFA
    Ville Räikkönen, DI
    Samppa Lappalainen, arkkitehti
    Tekijänoikeuden haltijat/tekijät:
    Jens Regårdh, Arkkitehti Mäkelänkatu 23 E 42, 00550 Helsinki+358 40 412 0673 jens.regardh@hotmail.com
    Joni Kopra, tekn. kand. Pääskylänrinne 8 as 10, 00500 Helsinki+358 40 157 0595 joni.kopra@gmail.com
Tietoa Competition Cloud Limitation of Liability. Notwithstanding any damages that You might incur, the entire liability of the Company and any of its suppliers under any provision of this Terms and Your exclusive remedy for all of the foregoing shall be limited to the amount actually paid by You through the Service or 100 USD if You haven't purchased anything through the Service.